Monday, November 9, 2020

Czysta forma

Czysta Forma

Agnieszka Nosek

W przyszłości ludzie znajdują sposób na osiągnięcie doskonałości swoich ciał i umysłów. Dzięki cyborgizacji ich organizmy stają się wytrzymalsze, zwinniejsze i intelektualnie sprawniejsze. Procedura ta jest jednak bardzo droga, dlatego tylko nieliczni mogą sobie na nią pozwolić. Rodzi się tym samym nowa kasta ludzi – w naturalny sposób zajmująca najwyższe miejsce na drabinie społecznej.

Ceną za doskonałość jest jednak rezygnacja z emocji. Z tego powodu kasta cyborgów, choć zajmuje kierownicze stanowiska i posiada ogromne majątki, czuje się mimo wszystko pod pewnym względem gorsza od reszty populacji, zazdroszcząc zwykłym ludziom głębszych uczuć.

Cyborgi poszukują zatem rozwiązania tego problemu w sztuce. Wierzą, że sztuka w swojej najbardziej skrajnej postaci będzie w stanie wywołać w nich uczucie transcendencji i wzbudzić prawdziwe emocje.

Jednak jak daleko będą w stanie się posunąć, aby to sprawdzić? Czy przez to w swojej pogoni za utraconym człowieczeństwem nie będą musieli stać się jeszcze bardziej nieludzcy? Czy Czysta Forma Witkacego rzeczywiście przyniesie im ukojenie?

Cytaty


Przez ułamek sekundy wyobrażam sobie nas razem. Z nim na pewno żyłabym długo i szczęśliwie.

Ani przez chwilę nie chcę zastanawiać się, skąd jego nagły przypływ miłości. Jak może mówić to z taką łatwością do osoby, którą poznał zaledwie kilka dni temu? Nie zastanawiam się, czy on naprawdę jest zdolny do jakichś uczuć. Nie zastanawiam się, ponieważ Michał wydaje się idealny, bez skazy. Uwielbia moje ciało i twierdzi, że mnie kocha. Czy mogłabym prosić o coś więcej?

Zawsze ciekawiło mnie, jak to było żyć w czasach, kiedy ludzie wyznawali religie. Wierzyli, że na ich życie wpływa coś więcej, poza nauką. Coś nieopisanego i niewytłumaczalnego. Wierzyli w jedną, nieskończoną wszechwiedzę – Boga.

Bez mojej zgody zostałem pozbawiony możliwości odnalezienia sensu życia. Jestem pustką. Wspomnienia z dzieciństwa się zacierają. Muszę znowu coś poczuć, rozumiesz? Nareszcie wiem, jak to zrobić. Czysta Forma mi w tym pomaga. Sprawia, że znowu staję się człowiekiem.

Weźmiesz udział w czymś naprawdę wielkim. Obiecuję ci, że twoja śmierć nie pójdzie na marne. Kocham cię. Teraz będziesz już ze mną na zawsze.